TVN24

TVN24
Ilustracja
Rozpoczęcie nadawania 9 sierpnia 2001, godz. 12:00
do 1 lipca 2019
jako TVN24 (SDTV)
30 listopada 2012
jako TVN24 HD (HDTV)
Format obrazu 16:9 1080i (HDTV)
Właściciel Grupa TVN
Systemy
emisji sygnału
DVB-S, DVB-S2, DVB-C
Kraj nadawania  Polska
Język polski
Siedziba Media Business Centre
Udziały w rynku 7,33% (4+)
3,91% (16–49)
(listopad 2020)[1]
Slogan Cała prawda – całą dobę
Strona internetowa
Główna siedziba TVN24 w budynku Media Business Centre w Warszawie
Wóz reporterski TVN24 gotowy do relacji
Pracownicza plakieta okolicznościowa z okazji pierwszych urodzin stacji

TVN24 – pierwsza polska telewizja informacyjna, nadająca program przez całą dobę.

W TVN24 zatrudnionych jest ponad 200 osób. Siedziba stacji mieści się w Warszawie, przy ulicy Wiertniczej 166.

Historia[edytuj | edytuj kod]

TVN24 powstała 9 sierpnia 2001 jako pierwszy kanał tematyczny Grupy TVN. Jej prezesem został Maciej Sojka, dyrektorem programowym Adam Pieczyński, a szefem zespołu wydawców Grzegorz Miecugow.

Pierwszy okres działalności TVN24 naznaczony był ogromnymi trudnościami w dotarciu do odbiorców. Negocjacje z reprezentantami największych sieci telewizji kablowej przeciągały się – zdaniem drugiej strony – przez zbyt wygórowane warunki finansowe stawiane przez TVN24[2].

Pierwszy przełom nastąpił 11 września 2001. TVN24 jako pierwsza polska stacja podała informacje o zamachach w Nowym Jorku i Waszyngtonie i rozpoczęła relacjonowanie na żywo wydarzeń w USA. Relacja ta stała się punktem zwrotnym w historii TVN24, na kilka godzin TVN zawiesił emisję normalnego programu i zamiast tego udostępnił swoją antenę dziennikarzom TVN24. Po raz pierwszy program TVN24 dotarł do tak licznych odbiorców. Dzięki tej promocji, a także stopniowemu finalizowaniu umów z operatorami kablowymi – TVN24 wkrótce osiągnął 1% udziałów w rynku. W lipcu 2007 roku oglądalność TVN24 wynosiła średnio około 3,93% i jeszcze bardziej wzrasta w trakcie transmisji istotnych wydarzeń[3]. 7 czerwca 2009 r. TVN24 jako pierwsza telewizja w Polsce wykorzystała funkcję wideoportacji podczas połączenia z reporterem. W trakcie wieczoru wyborczego po wyborach do Parlamentu Europejskiego w wirtualnym studiu pojawiła się reporterka Inga Rosińska, która w tym czasie przebywała w Brukseli.

5 lipca 2006 TVN24 ogłosiła fuzję z TVN. Komunikat głosił, że „połączenie obu spółek jest realizacją średnio i długoterminowej strategii Grupy TVN w zakresie produkcji i nadawania programów tematycznych”. Od marca 2009 stacja korzysta z wirtualnego studia 3D. Zadebiutowało ono w nieistniejącym już Skanerze politycznym. Obecnie wykorzystywane jest w większości programów stacji.

Od 2 marca 2009 kanał nadaje w formacie 16:9 oraz z lepszą jakością obrazu. 4 marca 2009 włączono tryb safe area. Powodem tych zmian było niedostosowanie niektórych sieci kablowych oraz starych dekoderów Cyfry+, które nie posiadały funkcji letterbox, zapobiegającej „obcinaniu” boków w formacie 4:3[4]. Od 16 marca 2009 kanał powrócił częściowo do grafiki i kadrowania w formacie 16:9 bez safe area. Pasek na dole zmieniono z tickera przewijanego w pionie na przewijany w poziomie, a pasek górny z pilnymi informacjami na ticker przewijany w pionie.

W związku z reorganizacją stacji TVN, w skład TVN24 wcielono także krakowski ośrodek TVN, funkcjonujący dawniej jako Telewizja Wisła i TVN Południe. Do zespołu dołączyli niektórzy dziennikarze nieistniejącej już stacji TVN Warszawa. Stało się tak, ponieważ 25 marca 2011 zaprzestano nadawania programów na żywo, a w maju tego roku kanał przestał nadawać.

11 listopada 2011 roku w czasie zamieszek podczas Marszu Niepodległości na placu Na Rozdrożu w Warszawie nieznani sprawcy podpalili wóz transmisyjny TVN24 i samochód osobowy TVN Meteo[5].

1 lipca 2019 został wyłączony satelitarny przekaz w jakości SD.

TVN24 obecnie[edytuj | edytuj kod]

Na antenie TVN24 serwisy informacyjne pojawiają się co pół godziny; w pozostałym czasie nadawane są programy publicystyczne, reportaże, magazyny i wywiady. Przez cały czas nadawania programu na dole ekranu wyświetlany jest ticker (pasek informacyjny) z najważniejszymi informacjami dnia. TVN24 tworzy ok. 5-minutowe serwisy informacyjne dla programu Dzień Dobry TVN.

TVN24 wykorzystuje dwa śmigłowce należące do prywatnego operatora[6]Sky Poland. Robinson Raven R44 (zn. rej. SP-SKY), który został pierwotnie nazwany „Błękitny 24”, zadebiutował 28 sierpnia 2007 w programie Traffic. Jest on wyposażony w pięć kamer i przystosowany do nadawania sygnału na żywo. 11 czerwca 2009, w Poranku TVN24 wyemitowano na antenie przekaz z nowego śmigłowca reporterskiego Robinson R44 Raven II Newscopter HD (zn. rej. SP-TVN)[7]. Obecnie w przekazach używa się dla nich nazw „Błękitny 24-1” i „Błękitny 24-2”. Oba śmigłowce są czarterowane i nie są własnością stacji. Agencja TVN pośredniczy w ich czarterze innym podmiotom.

Od grudnia 2019 roku stację nadzoruje Michał Samul[8].

TVN24 HD[edytuj | edytuj kod]

Logo TVN 24 HD

30 listopada 2012 roku została uruchomiona wersja kanału w wysokiej rozdzielczości – TVN24 HD. Stacja była retransmisją oryginalnego kanału TVN24 w czasie rzeczywistym w rozdzielczości 1080i lecz od 1 lipca 2019 TVN24 nie nadaje wersji SD stacji[9].

TVN24.pl[edytuj | edytuj kod]

19 marca 2007 uruchomiono portal informacyjny TVN24.pl. Portal oferuje relacje i krótkie filmy wideo oraz szczegółowe informacje o wydarzeniach w Polsce, za granicą, o rynkach biznesowych, prognozie pogody, sporcie czy ciekawostkach.

Studio TVN24[edytuj | edytuj kod]

6 września 2004 TVN24 uruchomiło wspólne z programem TVN Fakty studio zaprojektowane przez firmę BDI. Jego koszt wyniósł ponad 5 mln euro.

Na środku studia znajduje się obrotowy stół prezenterski, dzięki czemu na antenie TVN24 można zobaczyć dziesiątki różnych ujęć. Na ścianach powieszono ekrany plazmowe, na jednej z nich umieszczony jest duży ekran tylnoprojekcyjny. W studiu mieści się 100 stanowisk pracy dziennikarzy oraz nowoczesna reżyserka. W newsroomie znajdują się również bezszelestnie sunące kamery, w tym jedna z najnowocześniejszych na świecie[10]. Nie wymagają one pracy operatorów kamer.

W 2007 wprowadzono w studiu więcej białych elementów współgrających z nową oprawą graficzną, min.: białe kolumny w newsroomie, podświetlenie ściany z ekranami TV. Przebudowano także nieco stół prezenterski oraz odświeżono pozostałe elementy newsroomu.

W 2009 ponownie przebudowano stół prezenterski. Zmiana jest związana z metamorfozą Poranka TVN24[11].

Od 20 maja 2012 roku TVN24 i Fakty TVN nadawane były wyłącznie ze studia wirtualnego oraz zaimprowizowanego newsroomu w holu głównym ze względu na remont głównego studia, który zakończył się 2 października 2012. W środę 3 października 2012 w 15. rocznicę pierwszej emisji Faktów oddano do użytku nowe studio. Początkowo jednak z niego nadawane były Fakty, Fakty po południu, Fakty po Faktach oraz programy specjalne. Na co dzień, studio ruszyło dopiero 10 października 2012 i od tego dnia TVN24 z niego korzysta.

Oddziały lokalne[edytuj | edytuj kod]

Rozlokowane w polskich miastach ośrodki lokalne TVN24, pozwalają bezpośrednio i natychmiast przekazywać najistotniejsze wydarzenia z regionów. Dziennikarze TVN24 relacjonują zarówno z regionalnego studia (charakterystyczne okno i w tle widok na miasto), jak i z terenu, dzięki wozom reporterskim wykorzystującym łącza satelitarne, ale przede wszystkim światłowodom, które łączą warszawskie studio TVN24 z ośrodkami regionalnymi. Stacja posiada także pięć biur zagranicznych.

Regionalne oddziały TVN24 mieszczą się w:

Biura zagraniczne TVN24 International mieściły się w:

Krytyka i kontrowersje[edytuj | edytuj kod]

16 lipca 2008 roku Prawo i Sprawiedliwość rozpoczęło bojkot stacji. Ówczesny szef klubu PiS – Przemysław Gosiewski oznajmił, iż „Posłowie PiS nie będą brali udziału w programach informacyjnych TVN i TVN24, bo widzimy brak obiektywizmu dziennikarskiego i w tej sprawie nie możemy godzić się na tego typu praktyki”. W odpowiedzi na te słowa rzecznik TVN24 Karol Smoląg oznajmił, iż programy informacyjne stacji TVN24 i TVN pozostaną otwarte dla członków PiS-u[13]. 14 stycznia 2009 komitet polityczny PiS-u zdecydował o zawieszeniu bojkotu. W tym dniu, w programie stacji TVN24 wzięła udział Grażyna Gęsicka[14].

Manifestację pod siedzibą telewizji zorganizował Janusz Palikot. Powodem tego był brak zaproszenia dla członków jego partii do cyklu debat przed wyborami parlamentarnymi w 2011 roku[15]. Pomimo braku zmiany decyzji sam lider ugrupowania często pokazywał się w tej stacji.

TVN24 jest bardzo często krytykowana przez polityków Prawa i Sprawiedliwości oraz konserwatywnych dziennikarzy i publicystów, którzy zarzucają stacji stronniczość[16], manipulację[17][18] oraz sprzyjanie politykom i działaczom Platformy Obywatelskiej[16][19][20][21], Polskiego Stronnictwa Ludowego[22], Nowoczesnej[23] oraz Komitetu Obrony Demokracji[24]. W 2015 roku ówczesny kandydat w wyborach na prezydenta Polski i założyciel oraz lider ruchu Kukiz’15 Paweł Kukiz zarzucił TVN24 uprawianie propagandy[25]. 20 stycznia 2018 roku politycy Ruchu Narodowego zarzucili tendencyjność materiału telewizyjnego przygotowanego na temat stowarzyszenia „Duma i Nowoczesność” przez program „Superwizjer” nadawany na antenie TVN24[26].

7 sierpnia 2020 Sąd Apelacyjny w Warszawie w związku z pozwem Ministerstwa Sprawiedliwości prawomocnie nakazał stacji emisję sprostowania informacji w wyemitowanym na jej antenie programie „Czarno na białym” z października 2018 roku o rejestrze sprawców przestępstw na tle seksualnym[27].

28 października 2020 Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji wezwała stację do zaprzestania używania określenia „Trybunał Konstytucyjny Julii Przyłębskiej” podczas informowania o wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 22 października 2020 oraz relacjonowania protestów, jakie rozpoczęły się po jego ogłoszeniu. KRRiT uznała, iż takie oraz podobne sformułowania wprowadzają widzów w błąd i mogą „stanowić element nękania, zastraszenia, a nawet mowy nienawiści” wobec prezes TK Julii Przyłębskiej[28].

Programy TVN24[edytuj | edytuj kod]

 Osobny artykuł: Lista programów TVN24.

Galeria[edytuj | edytuj kod]

Przypisy[edytuj | edytuj kod]

  1. TVN24 liderem kanałów informacyjnych w listopadzie, Polsat News wyprzedził TVP Info w 16-49, wirtualnemedia.pl [dostęp 2020-12-24].
  2. Przekroj.pl: wydarzenia, opinie, ludzie, kultura.
  3. TVN24 z rekordowym udziałem w rynku – Medialink.pl.
  4. TVN24 z lepszym obrazem – Polska – Informacje – portal TVN24.pl – 04.03.2009.
  5. Wozy TVN24 podpalone podczas zamieszek. [dostęp 13 listopada 2011].
  6. skypoland.pl: Newscopter HD. [dostęp 2013-01-04].
  7. agency.tvn.pl: Newscopter HD. [dostęp 2010-05-22].
  8. Martyna Kośka (oprac.), Michał Samul nowym szefem informacji TVN. Zastąpił Adama Pieczyńskiego, www.money.pl, 22 grudnia 2019 [dostęp 2020-04-19] (pol.).
  9. Koniec wersji SD stacji TVN, włoski Nove HD rusza z testami, SATKurier.pl [dostęp 2020-05-30].
  10. Innovision Optics – Creative Ways of Imaging.
  11. Odświeżony „Poranek TVN24” – TVN24, Jarosław Kuźniar – Media2.pl.
  12. Toruń, tvnfakty.pl [dostęp 2019-03-29] (pol.).
  13. PiS postanowiło bojkotować TVN i TVN24 (pol.). gazeta.pl. [dostęp 2010-07-17]. [zarchiwizowane z tego adresu (2008-09-24)].
  14. PiS: Koniec z bojkotem TVN (pol.). wyborcza.pl. [dostęp 2010-07-17].
  15. TVN 24: Palikot: Zapowiedź protestu Ruchu Palikota przed siedzibą telewizji TVN (pol.). [dostęp 2010-07-17].
  16. a b TVN24 kończy 10 lat. Stacja wystartowała 9 sierpnia 2001 r., wpolityce.pl [dostęp 2017-11-13].
  17. Nie da się szczuć na prezydenta? Przemilczymy go! TVN24 nie zająknął się ani słowem o konferencji w Pałacu - co innego, gdy chodzi o samochód Andrzeja Dudy..., wpolityce.pl [dostęp 2017-11-13].
  18. Seria materiałów TVN24 o Trybunale. Lista manipulacji, www.tvp.info [dostęp 2017-11-13] (pol.).
  19. Rzecznik rządu zgasił ‘gwiazdę’ TVN24: 'pani jest rzecznikiem Platformy, czy dziennikarzem', „NIEZALEZNA.PL”, 5 maja 2017 [dostęp 2017-11-13] (pol.).
  20. PiS zamówiło sondaż dotyczący obiektywności stacji telewizyjnych w Polsce. TVN i TVN24 najmniej obiektywne [dostęp 2017-11-13].
  21. Jutro zapowiadany hucznie marsz Platformy. TVN już się szykuje! Wielkie przygotowania na Placu Konstytucji [dostęp 2017-11-13].
  22. Badania PiS ujawniają, komu sprzyjają telewizje, PolskieRadio.pl, 6 października 2011 [dostęp 2012-05-25].
  23. Tak TVN nakręca kampanię Petru. OHYDNA MANIPULACJA, fronda.pl [dostęp 2017-11-13] (pol.).
  24. KOD-owcy w Sejmie? Kijowski: „Chcielibyśmy, żeby ludzie z KOD-u wchodzili do partii, startowali w wyborach” [dostęp 2017-11-13].
  25. Paweł Kukiz kontra TVN24: mistrzowie propagandy, przebiliście komunistów (wideo) [dostęp 2017-11-13] (pol.).
  26. Oświadczenie ws. tendencyjnego materiału TVN - Ruch Narodowy, „Ruch Narodowy”, 20 stycznia 2018 [dostęp 2018-09-12] (pol.).
  27. w, TVN24 przegrał w sądzie z Ministerstwem Sprawiedliwości, musi sprostować informację z „Czarno na białym” o rejestrze pedofilów, wirtualnemedia.pl, 7 sierpnia 2020 [dostęp 2020-08-08].
  28. Przewodniczący KRRiT wzywa nadawcę programu TVN24 do zaniechania używania sformułowania – „Trybunał Konstytucyjny Julii Przyłębskiej”, krrit.gov.pl, 28 października 2020 [dostęp 2020-12-03].

Linki zewnętrzne[edytuj | edytuj kod]


© Materiał pochodzi z Wikipedia i jest na licencji GFDL

Losowe treści:

Wydarzenia

W Moskwie odsłonięto pierwszy w Rosji pomnik Jana Pawła II. Ma ponad 1,8 m wysokości i waży dwie tony.

Rocznice

1871 – zmarł Charles Babbage, angielski, matematyk i mechanik, twórca maszyny analitycznej

1976 – premiera filmu Brunet wieczorową porą

Muzyka

21 listopada ukaże się nowy singiel wokalistki zatytułowany "Marry The Night". Artystka zaprezentowała właśnie okładkę nowego singla. Na singlu usłyszymy także prawdopodobnie kilka remiksów. Jak zdradziła piosenkarka, "Marry The Night" opowiada o jej miłości do swojego rodzinnego miasta.

Sport

Adam Małysz zabierze do Maroka swoją żonę i córkę, które wystartują w rajdzie RMF Morocco Challenge - ta mocno zaskakująca wiadomość wywołała spore poruszenie w polskich mediach.